Werk    Stel dat  


Stel dat het Mauritshuis me zou hebben gevraagd een titel te bedenken voor de tentoonstelling: 'Hoogte- en dieptepunten uit het depot' dan zou ik hebben aangereikt; Tevoorschijn. Met hun eigen regel als ondertitel.

Stel dat het Van Gogh Museum
me zou hebben gevraagd een titel te (helpen) bedenken. Voor wat later is geworden: Van Gogh aan het werk. Dan zou ik me in de eerste plaats hebben afgevraagd waarover die tentoonstelling gaat. De eerste expo na verbouwing en heropening. Goed: de zogeheten beelddrager is gekozen. Van Gogh achter de ezel, zelfportret uit 1887/1888, dicht op zijn dood in 1890. Maar nu? Zit Vincent niet vaker achter zijn ezel? Is Van Gogh niet vaker aan het werk? Wat is er nou zo bijzonder aan juist deze tento? Waarom moet ik nou juist nú naar de Paulus Potterstraat? Omdat er een blik wordt geworpen op de manier van werken van Vincent, van jongs-af-aan. Door onderzoek ontdekt en gestaafd. Drukt een nuchtere titel als Van Gogh aan het werk dat nu uit? Volgens mij niet. En dus zou ik hebben aangereikt: Hoe Van Gogh zichzelf uitvindt. Of misschien liever nog:

Hoe Van Gogh zichzelf ontdekt.

Tja.

Stel dat De Nieuwe Kerk
me zou hebben gevraagd een ondertitel te bedenken voor de indianen tentoonstelling. Niet zo kunsthistorisch als: Kunst en cultuur tussen mythe en realiteit. Maar wat speelser. Misschien ook wat meer gericht op kinderen en hun begeleiders. Dan zou ik hebben aangereikt:

Heeft Winnetou echt bestaan?

Stel dat
de Hermitage me zou hebben gevraagd een hartelijk tekstje te schrijven. Voor een bord in de hal. Of voor het web. Of voor een advertentie in Het Parool. Bij de aankomst van Van Gogh. Dan zou ik dit hebben aangereikt, om en nabij. Waarmee een koppeling ontstaat met de tentoonstelling Impressionisme, in hetzelfde gebouw aan de Amstel:

Vincent,
goed dat je er bent.

En kijk nou eens wie er allemaal zijn
om je welkom te heten.
Cézanne, Corot, Degas, Manet, Monet,
Renoir, Rodin en zelfs Gauguin!

En stel dat
de Hermitage me zou hebben gevraagd een hartelijk tekstje te schrijven. Voor een bord in de hal. Of voor het web. Of voor een advertentie in Het Parool. Bij het vertrek van Van Gogh. Dan zou ik dit hebben aangereikt, om en nabij.

Vaarwel Vincent,
fijn dat je bijna 7 maanden bij ons was.
Veel succes weer in je eigen museum.
Straks met de ingang aan het plein.
En mocht je nog eens terug willen komen:
je blijft van harte welkom.

Stel dat>>

Stel dat Auping
(waarvoor ik een jaar of zes met veel plezier heb gewerkt) me zou hebben gevraagd een bijzondere advertentie te maken. Voor de ochtendbladen een andere dan voor de avondbladen. Dan zou ik dit hebben aangereikt:






Goed heet en lekker sterk.
Koffie van Klaas Gubbels.










Illustrations Dick Bruna
© copyright Mercis B.V. 1953-2008