Werk   ABN AMRO: The Past of the Present   Per Saldo   Pieter Claesz  


Jaren later, in 2008>>

Per Saldo
We schrijven 2002. ABN AMRO verzamelt al lange tijd kunst en Deborah Wolf is directeur van de kunststichting van de bank. Ooit werken we samen. Zij als steun en toeverlaat. En ik als directeur. Van Galerie Pribaut, aan de Amsterdamse Wibautstraat. Waarover elders later. Deborah snelt op haar pensioen af (zo gaat dat met mensen) en stelt, vooruitlopend, een overzichtstentoonstelling samen. Ruim twee maanden. In het Noordbrabants Museum, 's-Hertogenbosch. 'Ik heb voor feestelijke kunst gekozen. Sprankelend werk, dat verrast. Omdat het jong, vrolijk en speels is. En je dat niet onmiddellijk verwacht bij een serieus bedrijf als de bank', zegt ze, in De Telegraaf van 20 september. Per Saldo. Dus.

Honderd werken. Van Tom Claassen en Gé-Karel van der Sterren tot Natascha Lesueur, Merijn Bolink, L.C. Armstrong en Robert Zandvliet. Beelden, schilderijen, foto's, tekeningen, voorwerpen. Het derde deel van de catalogus begeleidt.


Tom Claassen - zonder titel


Gé-Karel van der Sterren - zonder titel


Natascha Lesueur - zonder titel


Merijn Bolink - Spread Sheet


L.C. Armstrong - Moon under monument

Saskia Suurenbroek, thans zelfstandig adviseur, is dan sponsor coördinator. Van haar krijg ik de vreugdevolle opdracht een advertentiecampagne te maken. In nauw contact met Marc van Veelen en diens The Lemonhouse (ontwerp en productie). Dat gebeurt goeddeels vanuit Trawas, Indonesië. Wat mij betreft. De techniek staat ook dan al voor weinig. En op kantoor is Wietske vliegende kiep.

En zo verschijnt op 20 september '02 (jawel) een advertentie van een halve pagina, in kleur, in De Telegraaf. Per Saldo brengt het niet tot kopregel. Ik ben niet zo dol op die titel. Omdat hij me wat teveel naar pecunia riekt. In plaats ervan wordt het Retourtje Den Bosch. Met in de visuele hoofdrollen: Armstrong (Moon under monument), Van der Sterren (z.t.) en de trouwe Hildo, van Tom Claassen.


vergroting>>     kopij>>

De intro wordt gevolgd door advertenties in vijf tijdschriften, telkens van een hele pagina, te weten: Vrij Nederland, VPRO Gids, Rails, M (NRC|Handelsblad) en Volkskrant Magazine. De tekst is verwant aan de dagbladversie, maar kent twee deelvarianten:

* Op zaal steekt een man uit de muur, zwaaien Doors of Perception open naar de Meeting Room, zijn er Things to do en kijkt u met Een ander oog naar Fake Lake, Janus en Ear Hear. Een Gevoelsportret raakt u Diep, heel diep. Het Grote wenen kan beginnen. Overigens zijn de meeste werken zonder titel. Dat houdt de spanning er in.

* Op zaal wenken Lola, Diva, Covergirl en Nimf, wijst een Moving Finger naar de Fladderaar en Amorous Frog, slaapt een Slaapster van Midnight tot Day glo, maakt u een Afrikaans Feest mee en vraagt u zich in gemoede af wat 20000830 en XZZY nou hebben te betekenen. Overigens zijn de meeste werken zonder titel. Dat houdt de spanning er in.

Per Saldo. Wordt dat begrip, anno 2007, een metafoor? Voor de stammenstrijd waarin de bank is verzeild? Voor de uitslag, welke dan ook? En wat gebeurt er met de collectie? (Zo'n 20.000 werken. Veelal van museale kwaliteit.) Ontzamelen? Afstoten? Per stortvloed naar de veiling? Een schenking aan het Stedelijk?


Het is woensdag 21 november '07. De kunstprijs van ABN Amro wordt feestelijk uitgereikt aan Melissa Gordon. En dan komt het. Tom de Swaan, aftredend voorzitter van de kunststichting, kondigt zijn opvolger aan: Rijkman Groenink. Ja, ja. In 1 moeite door zegt hij curator Pietje Tegenbosch de wacht aan. En plein public! Ontslag in het openbaar. Een nieuwe variant op ontslag per e-mail. Zo zijn onze manieren... Gelukkig ben ik op het laatste moment verhinderd. Ik lees het in Het Parool.

Een schenking aan het Stedelijk? Dit zinnetje uit '07 lijkt een voorspellende waarde te hebben. Op 1 maart '08 meldt Jhim Lamoree in Het Parool het voornemen van Rijkman Groenink (voorzitter van de ABN Amro Kunststichting én van de RvT van het Stedelijk) omstreeks 250 werken te schenken aan het museum. Ze daarmee wegkapend voor de neus van Fortis.