Werk    Mr. 


Het vroege einde van Mr. Paul Mertz

Michiel van Kleef. Ik kom hem tegen in het Gemeentemuseum van Den Haag. Bij de uitreiking van de Koninklijke Prijzen voor de Schilderkunst. Op vrijdag 7 oktober, 2005. Na jaren. Ooit is Michiel hoofdredacteur van Milieu Magazine. Ik schrijf er columns in. Over reclame en milieu. Michiel heeft welomlijnde plannen. Voor een nieuw tijdschrift. Voor juristen. Mr. Heel toepasselijk. Het duurt niet lang of ik schrijf er columns in. Over personeelsadvertenties. Met regelmaat en groot genoegen. Zo verschijnen:
- De dame op het bordes
- Het muntje valt. En rolt verder.
- Bingo!
- Goed gedaan, samen!
- De grote vraag
- Lekker puh!
- Het nabije oosten
- Je hoort ze kraken.

Volgens gemaakte afspraak badineer ik, neem ik zachtjes op de hak. Onderwijl komen ook meer algemene reclameprincipes om de hoek. Hoe worden advertenties gemaakt? En waarom? Wat is goed? Wat is slecht? En waarom?

Badineerde, nam, kwamen. Ik mag niet meer, ik ben gewipt. Exit Mertz. Adverteerders stellen zich te weer. Pikken het niet. En dreigen. Met het intrekken van plaatsingen, het opzeggen van contracten. Over vrijheid van meningsuiting gesproken, in de advocatuur. Uitgerekend de advocatuur.

Mijn laatste stukje heet: 'Waar blijft ze nou?'. Het roept in de woestijn.

>>alle kopij

Inmiddels schrijf ik columns in het digitale kunsttijdschrift Cosimo. www.cosimo.nl
Welk een heerlijkheid! Zie ook: nu >>Cosimo