Werk    Mauritshuis: 
   Bedrogen ogen    Bertolli    Italië    Frans van Mieris    nieuw.nl 
   Open dag    Rembrandt    Rubens & Brueghel Samen    Vermeer    Afscheid  


Dag, Mauritshuis!
Anno 1990. Dient zich aan, in mijn praktijk: het Haagse Mauritshuis. Er is geld voor een bescheiden campagne. Advertenties - naast de standaard affiches en folders. Dat is ongewoon ten tijde. 'Hollandse Meesters uit Amerika' luiden onderwerp en titel. Ik kan hooguit een paar zinnetjes kwijt. In de beperkte ruimte. Luttele woorden. Die moeten dan wel trefzeker zijn. Drie voorbeelden:
* We proudly present.
* Die Amerikanen wisten wel wat ze kochten.
* Nog even en ze gaan weer terug. Allemaal. Absoluut.

Het is het begin van een ongewoon lange samenwerking. Het Mauritshuis wordt een van mijn allerdierbaarste opdrachtgevers. Als ik goed heb geteld, maak ik een kleine dertig campagnes: tekst, beeldkeuze en al snel ook de lay out. Steunend op de expertise en het enthousiasme van directie, conservatoren, communicatiemensen.

Het is waarlijk een voorrecht je te mogen bezighouden met, onder anderen: Paulus Potter, Cornelis Troost, Gerrit Dou, Carel Fabritius, Rembrandt, Johannes Vermeer, Hollandse winters, Holbein, Frans van Mieris, Rubens & Brueghel Samen.

Ik ben heel nieuwsgierig naar wat er straks gaat komen. En ik ben vol dankbaarheid. Voor die heerlijke tijd!

www.mauritshuis.nl

Mijn dank gaat ook uit naar Emiel Pijl, Neroc/VGM, inspirerende steun en toeverlaat.



Er is niets leuker, er is niets mooier.
Ménsen kijken.
In het Mauritshuis.

Neem Jan Six. Jongste zoon van Jean Six en Anna Wijmer. Vader maakt fortuin in de zijde- en lakenindustrie, doch overlijdt twee maanden voor de geboorte van Jan. Moeder Anna bestuurt het bedrijf, nadien. Met vaste hand. De familie wordt schatrijk en staat hoog in aanzien. Jan studeert rechten te Leiden en maakt een 'grand tour'. Door Italië. Hij wil niet in de zaak, schrijft gedichten, legt een bibliotheek aan, verzamelt kunst en raakt bevriend met Rembrandt. Op z'n 73ste (!) wordt hij burgemeester van Amsterdam.

Jan Six, in 1654, 36 jaar. Het is het mooiste portret door Rembrandt. Misschien zelfs wel het allermooiste portret van de hele zeventiende eeuw. Het is nog steeds familiebezit en wordt vrijwel nooit uitgeleend. Maar. Nu hangt het toch echt in het Haagse Mauritshuis. Als stralend middelpunt van de tentoonstelling 'Hollanders in beeld'. Zestig portretten uit de Gouden Eeuw. Tot en met 13 januari 2008. www.mauritshuis.nl    www.hollandersinbeeld.nl

Er is niets leuker, er is niets mooier.
Ménsen kijken.
In het Mauritshuis.

Neem Michiel Pompe van Slingelandt. Een hele mond vol. Eigenlijk heet hij gewoon Pompe. Maar. Vader Matthijs wil zo graag van adel lijken. En dus koopt hij de heerlijkheid Slingelandt en stijgt in status. Ook zoon moet mee in de vaart. Hier, op z'n zesde, poseert hij. Nogal opgetuigd. Scharlaken bovenkleed, baret met veer, Romeinse sandalen, degen, jachthond, valk. Per abuis is het dier geen jachtvalk, doch een torenvalk. Kniesoor die daar op let.

Lange tijd denkt men dat het portret (1649) is geschilderd door Aelbert Cuyp. Niet waar. Jacob Gerritsz. Cuyp komt de eer toe. Ze worden wel vaker door elkaar gehaald, die twee. En soms schilderen ze sámen. Vader Jacob de mensen, beroemde zoon Aelbert het landschap. Wat er van Michiel terecht komt? Hoogheemraad, veertigraad van Dordt, schepen, dijkgraaf, baljuw, schout. Hij wordt 42 jaar en 14 dagen.

En daar blijft het niet bij. Tal van anderen maken hun opwachting, hun entree. Dames, heren, kinderen. En groepen. Een amuse:


| Gravin Sofia Hedwig met haar kinderen. De jongste is kennelijk nog aan de borst. Paulus Moreelse, 1621. | Willem Coymans. Zo te zien een vroege playboy. Frans Hals, 1645. | Maurits, prins van Oranje-Nassau. Statieportret. Van Miereveldt, 1607. | Joris de Caulerij. Een Haagse schutter, Rembrandt, 1632. |


| Margaretha Tulp. Niet zomaar iemand. Govert Flinck, 1655. | Loef Vredericx. Mooie vaandeldrager! Thomas de Keyser, 1626. | Dame. Verkiest anoniem te blijven. Thomas de Keyser, 1632. | Samen. Maria de Kaersgieter, Abraham del Court. Van der Helst, 1654. |

Er is niets leuker, er is niets mooier.
Ménsen kijken.
In het Mauritshuis.


Na de officiële opening, 11 oktober '07.
Met Pom Verhoeff (Mauritshuis) op weg
naar de wijn op het plein. In De Witte.

In drie maanden tijd trekt de tentoonstelling ruim 96.000 bezoekers.