Werk    Kasteel Amerongen 


Kasteel Amerongen, Utrechtse Heuvelrug, aan de boorden van de Neder-Rijn.

Nooit geweest, nooit van gehoord.

Dan komt Lieke Vervoorn op bezoek. We kennen elkaar sinds het Mauritshuis anno 1990 en trekken graag samen op. Nu werkt ze voor het Kasteel. Communicatie. Ze vertelt aanstekelijk en overhandigt me het marketingcommunicatie plan. Dat bespreken we, later, gezamenlijk. In het licht van een prangende vraag. Aangaande de duiding.

Doch eerst: Kasteel Amerongen gaat na tien jaar weer open. Voorbeeldig gerestaureerd. En directeur Jaap Hulsmann is ambitieus. Hij wil dat er veel gebeurt in het kasteel. Muziek, dans, debat en meer. Net als voorheen. Alsook dat de rijke, roemruchte, historie van kasteel en bewoners weer tot leven komt. Op een boeiende manier. En zo kan ik nog wel even doorgaan. Vrijdag 4 februari zie ik hem en het met eigen ogen. Snel daarna mag ik aan de slag.

Opdracht: breng kort onder woorden waar Kasteel Amerongen voor staat. Houd rekening met uiteenlopende doelgroepen en met de, inmiddels aanwezige, grafische huisstijl. Begrippen als duiding, synoniem, handvat, houvast zoemen. Als bijen in de kasteeltuin. Er is haast en gelukkig gaat het me goed af.

Kasteel Amerongen
Het ís zoals het was.

Dat zal niemand ontkennen. Maar: het kan ook een wat statische indruk maken. Wordt terecht opgemerkt. Er is nog een verbinding nodig tussen deze kernzin en nu, straks en meer. Aldus benoem ik de kernzin tot locomotief. Waaraan telkens andere wagons kunnen worden gekoppeld. Naar behoefte. Zo doende ontstaat een wolk van woorden - gelijk een zwerm vlinders. Het begin van een eigen vocabulaire.

Om de paar dagen een brief

Margaretha Turnor, vrouw des huizes, schrijft om de paar dagen een brief. Aan haar man, Godard Adriaan van Reede Ginckel. Heer van Amerongen, diplomaat en zelden thuis. De brieven zijn er nog en geven een boeiend beeld van het leven op het kasteel. Ik parafraseer wat, op basis van gepubliceerde fragmenten. De brieven zelf bevinden zich in het Utrechts Archief en zijn vrijwel onleesbaar. Taalgebruik, en hanenpoten zijn voor niet ingewijden onoverkomelijk... Mijn impressies staan op de kasteelwebsite.

Lees maar mee>>
juni>>
aanvulling juni>>
juli>>
aanvulling juli>>
augustus>>
september>>
oktober>>
november>>
december>>
januari>>
februari>>
maart>>
april>>
mei>>


Reacties>>

Het blijft hier niet bij. Advertenties maar ook een bieretiket en het toegangskaartje zijn niet veilig voor mijn iMac.




Centrale zin en linker tekstje

www.kasteelamerongen.nl