Werk    Hermitage  



Hermitage Amsterdam. Van dicht naar open.

Dicht en open
De opdracht komt van Frans van der Avert: laat je gedachten gaan. Over de sluiting van gebouw Neerlandia (de 'kleine Hermitage') en de opening van de 'echte'. In de Amstelhof, aan de rivier. En schrijf een annoncerende annonce. Achterpagina Het Parool, 17 januari '09. Die wordt, als vanouds, ontworpen door Mónica Waalwijk de Carvalho en Artgrafica. Aldus geschiedt.

Genoemde zaterdag verschijnt de advertentie. Tijdens mijn vakantie in Indonesië. Mede dankzij de goede zorgen van De Media Maatschap, Michelle Rinkes.


Klik hier voor de vergroting>>

Aan Frans leg ik, op 10 december '08, een campagneplan voor, dat voorziet in wekelijks aftellen. Waarbij telkens nieuwe elementen naar voren worden gebracht en de advertenties gaandeweg groter worden. Het akkoord volgt snel. Hier de eerste serie, die samen de weken 4 tot en met 9 bestrijken, 23 januari tot en met 27 februari '09.

Verder, verder>>
Nog verder, verder>>
Extra hoog>>
Breder>>
Groot>>
Finale>>

Twee dozijn annonces!
Het is niet niks: 24 advertenties. Toewerkend naar de opening. Alsook de corporate poster, een eindje hierboven en diverse teksten voor vriendenwerving. Waarbij het sleutelwoord slim door Frans is ingegeven. Ere wien ere toekomt. En: tegen het eind van deze rit komt er nog iets heel leuks bij. Samen met Marlies Kleiterp, hoofd tentoonstellingen en vormgeefster Mónica houd ik me bezig met de titels van de kabinetten. Dat zijn er maar liefst 44. Een deel is al mooi én op maat. Een ander deel verdient een herkansing. Enkele van mijn handreikingen:
* Eeuwige trouw
* Dansen aan het hof
* Jubelbal
* Waaiertaal
* Vorstelijk roken
* Wie wint?

Heerlijke opdrachten, heerlijke opdrachtgevers!

De openingsexpositie loopt iets langer dan 7 maanden en trekt 705.000 bezoekers!!! Een ongekend succes. En het blíjft druk. In 2010 komt de teller op: 650.000. Chapeau!


Foto: Jørgen
Koopmanschap

 

Op 1 december 2009 wordt Frans van der Avert benoemd tot Communicatieman van het Jaar, in de categorie non profit. Geroemd worden zijn gedrevenheid, originaliteit, creativiteit. Duizend procent mee eens!


Het Parool, maandag 28 september '09
Vergroting>>

Radio Hermitage. Via alle regionale omroepen worden drie weken lang vier commercials uitgezonden. Beurtelings en 30 seconden lang. Ingesproken door Swetlana Datsenko, uit Sint-Petersburg. Met muziek van Rachmaninov (Prelude in D majeur, opus 23 nummer 4 en 5). Opgenomen door The Park Studio. Ik heb de tekst geschreven. www.hermitage.nl

                    

Lezen?>>

Reacties>>


Corporate poster. Ontwerp: Artgrafica, tekst: pm.
Klik hier voor de vergroting>>

Graphis Gold Award 2011
Voor de Hermitage affiches krijgt Artgrafica de prestigieuze Graphis prijs. Met recht en reden! www.artgrafica.com


Klik hier voor de vergroting>>

Per 1 augustus 2011 is Frans van der Avert 'Mister Amsterdam". Oftewel Chief Marketing Officer van vier belangrijke organisaties op het terrein van toerisme en cultuur. Bij zijn afscheid maken z'n collega's deze variant op het corporate biljet.

Eerder>>