Werk    De Hallen Haarlem  


Op een regenachtig Oost-Java lees ik het e-concept voor de zomertentoonstelling in De Hallen. Opgedragen aan de zee. Ik krijg er meteen een warm gevoel bij. Dat blijkt later te kloppen. Puur genot.


Louis Meijer (1809 - 1866), Onweer op volle zee

Goed. Er moet een titel komen. Krachtig en niet te lang. Ik maak een strandwandeling langs diverse mogelijkheden. Bijvoorbeeld: De zee en ik, De zee en wij, De zee klotst door de kunst, Weids water, Stil en onstuimig.

Antoon Erftemeijer (conservator) en Annelieke van Halen reageren subiet. Ik ook. Binnen een week staat de titel vast: Naar zee.

Direct na afloop meldt Annelieke dat de expositie 26.826 bezoekers heeft getrokken. Dat is een hoog aantal. Wij blij.

Ontwerp: Femke Tomberg.


Het affiche is ontworpen door Femke Tomberg.

De Hallen, aan de Haarlemse Grote Markt tonen -niet alleen in míjn ogen- een verrassend, soms opwindend, beeld van hoogst actuele kunst. Multidisciplinair. De zomer evenwel is kalmer, noem het zonniger. Meer gericht op een kamerbreed publiek. Gelukkig zonder concessies te doen - aan kwaliteit.


Jan Willem van Borselen, Zoetermeer, 1882 (Groninger Museum)

2011

Anna Brolsma nodigt me uit voor een gesprek. Samen met conservator Antoon Erftemeijer. Over de titel. Centraal staat het Hollandse landschap in de Nederlandse kunst, 1850 - heden. Werktitel: Denkend aan Holland. Ik luister, kijk, lees en denk na. Niet over Marsman. Zijn kopregel is inmiddels omhelsd door De Telegraaf, in een televisiecampagne. Kunst voor het volk… Enfin, na een heel proces -van wikken en wegen ook- kom ik uit op Zó Hollands. Dat wordt het. Met als ondertitel: Ons landschap in de kunst sinds 1850.


Jan Toorop, Laag water, kanaal te Veere, 1910, eigen collectie

www.dehallenhaarlem.nl

Reacties>>