Werk    Go China!  


Kees van Twist, dan nog directeur van het Groninger Museum, nodigt me uit aan te zitten. Bij een drie partijen overleg, op 27 november '07. Rabobank Nederland ('presenting partner'), het Drents Museum te Assen en het Groninger Museum bijeen. Over marketing van en reclame voor Go China! Een ambitieus tentoonstellingsprogramma over, wat Chinezen zelf noemen: 'Het Rijk van het Midden'. Van terracotta soldaten, via bronzen wijnkoelers en spijsvaten tot en met de modernste installaties. Een gesprek in Utrecht op 11 december bezegelt. Ik ga aan de slag. Een paar korte regels voor de bank en een onderbouwd advies voor het trio. Geschreven in IndonesiŽ, uitziend over de rijstvelden. Belangrijkste deel van de opdracht is een fikse reeks advertentieteksten. Twee per annonce. Wekelijks in de Volkskrant, Trouw en NRC Handelsblad. Rudo Menge, vaste ontwerper van het Groninger Museum, geeft gestalte. www.gochina-assen-groningen.nl

Hier de vuurrode voorhoede van Go China!


Assen. Een generaal van het terracottaleger en de onsterfelijke ruiter van jade


Groningen. Een bronzen pot met moeder- en zoonsluiting en de schreeuw van Fang Lijun




Het Rijk van het Midden. Zo wordt China wel genoemd. En zo zien Chinezen het ook:
hun land als middelpunt van de wereld. Het logo symboliseert dat.
Het betekent: midden, centrum, hart. Overigens komt de naam China van keizer Tj'in. Chinezen zelf spreken van Zhong gķo.








Go China!
Dagje China www.gochina-assen-groningen.nl




>>

>>




China weigert 34 van de 800 World One Minutes. Dat zijn kunstfilmpjes, oorspronkelijk uit de koker van de Amsterdamse Rietveld Academie, maar nu uit 22 landen. Peking blijft op slot vanwege 'seks, geweld, politiek of geloof'. Aan de andere kant: de zonovergoten jongens zijn Chinees.
Liu Xiaodong, 1990. Go China! Go Groningen! www.gochina-assen-groningen.nl