Werk    Auping (1)    Auping (2)  


Proeve van werk:

Mirjam van Coillie c.s ontwerpen een bed. Ze mikken op jonge mensen, met een hoog (gezamenlijk) inkomen. Lezers van Carp, bijvoorbeeld of van Squeeze. Ik geef het bed een passende naam: Auping Match en ontwikkel een campagne (advertenties en radio).


















Auping Royal, ontworpen door Frans de la Haye, is ten tijde het absolute paradepaard van de Koninklijke. Niet voor niets heet het bed: Hét Bed. Terwijl de roep om rust begint te weerklinken
(als remedie tegen druk, druk, druk) claimen wij: De rust van Hét Bed en laten staaltjes van moderne architectuur zien (Krier, Coenen, Van der Pol en anderen, gefotografeerd door Jan Derwig). De scenes binnenskamers zijn bestaand, van voor mijn tijd.














Ruud Jan Kokke (inderdaad, van het Boijmans krukje en de Kokke stok) ontwerpt een bed voor Auping. Kenmerkend: de gebogen achterwand, de "sleuven" en de (metalen) poten. Als naam offreer ik: Auping Next en als dragende zin: Het jongste slapen. Gaandeweg neemt het "gebaar" van de achterwand het woordvoerderschap over: Dit bed omarmt je.


















Ondertussen is de aloude Auping Auronde, eveneens van De la Haye, uit 1973 nota bene, nog altijd de boter op de Deventer boterham. Er gaan intern wel eens stemmen op dat het einde van de levenscyclus in zicht is, maar ik geloof daar niets van. Voorop gesteld dat er van tijd tot tijd productvernieuwing en -verbetering plaats vindt. Hetgeen geschiedt. Nieuwe kleuren, een nieuwe achterwand, de combinatie met het zogeheten Comfortduo. Zo'n naam kan ik niet bedenken. De slagzin wel. Auping Auronde. De nachtrust zelf.








Dagbladen spelen een duidelijke rol. Ze snellen op de dealers af. Zoals deze pagina, in woonmaand 2002. Uiterst succesvol. Zonder te schreeuwen, te pimpen.



Lees>>





Het is niet alle dagen feest. Er verschijnen ook kleine advertenties in de krant. Zoals het strookje "Slapen is wonen in de nacht". In Het Financieele Dagblad, bij het weerbericht.



Of mini-teasers.



En een kleurrijke baan, onderaan, in NRC/Handelsblad. Vijf centimeter hoog, paginabreed.

Tekst>>

Later nagevolgd door Hästens. Als De Telegraaf op zondag verschijnt zijn we er als vroege vogels bij. Met "oren" in de kop.