Tekst/Taal    Reclame(1)    Reclame(2)    Reclamare(1)    Reclamare(2)  


Met instemming citeer ik radiotip #3 van RAB, het Radio Advies Bureau, waarin alle zenders zijn verenigd www.rab.fm

 


'Laat je radiocampagne maken door ervaren creatieven. Want radio is emotie en daar hebben senior creatieven meer ervaring mee dan junior teams die soms de gemakkelijke grap zoeken. Dat wil niet zeggen dat junior teams ongeschikt zijn voor radio. Zorg er alleen voor dat het team feeling heeft met het emotionele van radio. Met radio kun je je niet verschuilen achter mooie beelden. Het vergt echt vakmanschap. Radio is de meest ambachtelijke vorm van reclame maken.'

Proef op de som in de rubriek: werk>>




Zie, lees ook mijn toespraak over reclame en strips>>




Pharmaceutische reclame, inheems, Tugu Bali, 27 januari 2007.
Veel meer Indonesië in de rubriek uitkijk>>





Gezien. Onderweg naar Tonle Sap, een fors zoetwatermeer,
Cambodja, 21 december 2006.






Uit volle borst
Wij zijn er niet bij, want reeds in Surabaya. Doch reken maar dat ze hebben gezongen. Op kerstavond, 24 december '06. Op Orchard Road in Singapore. Christmas Countdown, vanaf 23:30, in de nabijheid van een nep Bethlehem. En tekstvast! Dankzij een advertentie à een hele pagina in The Sunday Times! Alle versregels van: *Deck The Halls *Jingle Bells *O Come All Ye Faithfull *Hark The Herald Angels Sing *Away in a Manger *Mary's Boy Child *Angels We Have Heard On High *Joyful Joyful We Adore Thee *Joy to The World en uiteraard: *We Wish You A Merry Christmas. Een geste. Van Celebrate Christmas in Singapore, Church of Our Saviour en LoveSingapore Network of Churches. www.ccishome.org    www.coos.org.sg




O, wat een heerlijkheid:
affiches, biljetten, plakkaten, posters. In de eenvoudige tijd, die achter ons ligt, dragen ze uit. Naar hartelust, naar welbevinden. Kunstenaars zijn kompanen. Abri's en billboards bestaan nog niet. Elke vierkante centimeter vecht voor zichzelf. Om aandacht. En veelal met smaak. Dat is wat anders dan bij sloggy. Van Sabben te Hoorn heeft een onderhoudende site. En een goed lopend veilinghuis. Bart van der Leck zaliger scoort € 15.600,- met de Batavier-lijn. vsabbenposterauctions.nl
zie ook werk:>>karnemelk

   

   




'Wie niets van zich laat horen, wordt door eigen toedoen vergeten.' Erasmus





Vlak na W.O. I, 1918


Anti Revolutionaire Partij, 1925

www.reclamearsenaal.nl




'Reclamecode is net de tandarts.' Willem van der Mee, voorzitter Stichting Reclame Code, in het FD van 15 november 2006.




'Communicatie is gelijktijdig tweerichtingsverkeer.' Mijn eigen definitie, als ik me goed herinner uit 1987.




'Geloof nooit een reclame!' Kop in NRC Handelsblad boven een artikel over de Keuringsdienst van Waarde.





www.reclamewereld.blog.nl
Michael van Os, 20 jaar Adformatie, waarvan 11 als hoofdredacteur, is na zijn pensioen voor zichzelf begonnen. En voor 'het reclame consumerende NL publiek'. Adformatie is not amused...








'Het gaat niet meer om de
Unique Selling Proposition,
maar om de
Unique Story Proposition.'
Jan van Aken, Ogilvy België in Adformatie








Bali, Minolta, 7 augustus 2006. Veel meer Indonesië in de rubriek uitkijk>>










Singapore, Minolta, 24 juli 2006



Nieuw! Het ultieme medium!
Het stamt uit Denemarken, is daar de held op beurzen en evenementen, verdient een ereplek in de marketingmix en is nu ook in Nederland inzetbaar. Eindelijk. Wil je écht in de smaak vallen bij je doelgroep? Wil je die doelgroep effectief en doelgericht bereiken? Wil je eens iets anders? Dan is er: worstmarketing! Omdat iedereen worst lust. Elk type worst kun je van een persoonlijke boodschap laten voorzien. Logo, tekst, in diverse kleuren. De soort worst kan worden bepaald aan de hand van een Deens smaakonderzoek, de smaakdatabase uit Arhus. 'Maak nu uw eigen worst op www.worstmarketing.nl roept ja? wie? op, per bijsluiter. Het vak staat toch waarlijk voor niets!
Ik lust geen worst, maar: Leve de vooruitgang! Homburg





Waar was je nou
K. Schippers wint verrassend de Libris Literatuur Prijs. Met zijn boek over kleine momenten. Die je je niet herinnert, maar die naar boven komen als je een foto ziet. Stel je de, die, vraag aan Schippers, die eigenlijk Gerard Stigter heet, dan luidt een deel van zijn antwoord: bij Prad. Het reclamebureau van oom Maurits Aronson. Als tekstschrijver. Toen. Jaren zestig. In goed gezelschap, overigens. Van Dimitri Frenkel Frank, van Gregor Frenkel Frank. Onder meer. Ik was er ook bij, maar heb er geen kiekjes van. www.waarwasjenou.nl

'Waar was je nou' is trouwens een heel bijzonder boek. Beeldend, beweeglijk. Langs de buitengrenzen van verleden en heden, van feiten en fantasie.





Venetië 2005

De absolute winnaar van de Grand Prix, van de Biënnale Leeuw, is wat mij betreft niet een kunstenaar, niet een landenpaviljoen, maar Illy. Het koffiemerk was pregnant, maar uiterst beschaafd, aanwezig in het park. Met sobere units, van waaruit koffie werd geschonken (gratis), met een speciale editie van de, inmiddels befaamde, koffiekopjes, met een eigen tijdschrift, Illywords, met rustplekken (prachtige metalen banken, drinkfonteintjes) en bovenal met een licht, draagbaar stoeltje, krukje. Hartveroverend rood. Dat pakte je uit een rek, hing je om je schouder, klapte je uit, klapte je in, bracht je terug. Naar zijn rek.  www.illy.com >Italia











Roorda en de Heren Dirk
Op een dag lees ik óver het boek. Een gevoel van scepsis bekruipt me. Moet je dat nou wel doen? Een boek schrijven? Over een klant, een opdrachtgever, die je pardoes de (winkel)deur wijst? Na vijf jaar succesrijke samenwerking? Er rest me maar één ding. Het boek lezen. Mijn huiver smelt als een blokje ijs in een glas jasmijnthee.

Eugène Roorda is een reclamedier. Ideeënman, tekstschrijver, oprichter/mede-eigenaar van het bureau dat zijn naam draagt. www.roorda.nl Fijnzinnig is hij niet. Zachtzinnig evenmin. Maar zijn relaas over het werken met en voor Dirk van den Broek, door hem omgedoopt tot Dirk, is fair. Dunkt me. Daarenboven is het spannend, onderhoudend, leerzaam. Het schetst pijn. Het schetst vreugde. Zoals de rode Dirktas, het blad Lekker Doen, de slagzin Duidelijke zaak, de omwenteling in het winkelbeeld, de stijging van het marktaandeel. Van 4,9 naar ruim 8%. Ik herken veel. Waaronder de kenmerken, de waarden, het gedrag van het familiebedrijf pur sang. De top die overal bovenop zit, dag en nacht. De hardnekkige geslotenheid. Waarbij een oester verbleekt. De oogkleppen. Het beperkte vermogen naar anderen te luisteren. In het begin ervaart Roorda dit soort eigenschappen als negatief, als belemmerend. Doch. Gaandeweg weet hij ze te waarderen en voelt hij zich er toe aangetrokken. Dat verhult hij niet en zulks siert. De titel van het boek is ontleend aan de inkooppraktijk: Kogelharde spruiten. Uitgeverij Prometheus, 2006, ISBN 90 446 0796 0 Binnen de kortste keren verschijnt de derde druk. www.uitgeverijprometheus.nl



Na het lezen van het boek van Eugène is mijn leven niet langer compleet zonder de burka's van Peter de Wit. Ze staan uitgerekend híer vanwege de verbindende Dirk tas. Maar zo langzamerhand is het toch echt tijd voor een onafhankelijke plek, op deze site. Te weten: de rubriek beeld, met als link: De burka's. Overigens is eerder werk als boekje verschenen: 'Burka Babes'. www.deharmonie.nl        www.sigmund.nl

















































































De Dirk tas haalt met regelmaat de Sigmund rubriek in de Volkskrant. Op zaterdagen is de tas rood.





Reclame richt zich op jong met schulden
in plaats van op oud met geld. Adformatie, 28 juli 2005





Dutch speak in Berlin
Nuon maakt abri reclame in Berlijn. "Goede Strom". In pimpelpaars met kanariegeel. Er worden meer Nederlandse woorden rondgestrooid. Zoals: lekker, nieuw, betaalbaar, raadzaam. Begrijpen Berlijners dat wel? Inheemse reclamemakers zijn er niet zeker van. Het wervende "Come in and find out" van Parfumerie Douglas werd door de meeste bezoekers gezien als een verwijzing naar de uitgang. Het Financieel Dagblad, 3 februari 2006





"Reclame duldt geen tegenspoed."
Prachtige uitspraak van Jan Blokker, in de Volkskrant van 7 juni 2006: "Reclame duldt geen tegenspoed. In elk STER-blok is iedereen altijd blij met alles, met z'n keuken, met z'n waspoeder, met z'n auto, met z'n gezin, zelfs met z'n bij voorbaat keurig geregelde uitvaart."







Milaan, Minolta, 10 april 2003





Pablo Picasso in 1964:
"Het merendeel van de mensen is niet creatief of inventief... Hoe maak je ze dus vertrouwd met iets nieuws? Door ze een combinatie van bekend en onbekend aan te bieden. Als ze dan vaag iets ontwaren dat ze herkennen, denken ze: 'Aha, dat ken ik'. De stap naar het onbekende is daarna niet zo moeilijk meer."