Tekst/Taal    Reclame(1)    Reclame(2)    Reclamare(1)    Reclamare(2)  


Voorbij:

Affiches met een knipoog. In het Hoornse Affichemuseum. Grootmeesters als Raymond Savignac (Bic, Collie, Dunlopillo, Parisiennes), Willy Sluiter (Varo) en Frans Mettes (Hartevelt). Maar ook Herbert Leupin, Jo Spier en Dick Bruna! Tot en met 15 mei 2011. www.affichemuseum.nl

Reclameklassiekers. De expositie in de Beurs van Berlage (met een week verlengd) trekt ruim 72.000 bezoekers. Ter promotie: ondermeer een serie Boomerang kaarten.

Dit vind ik een geweldige billboard campagne.
Een oratio pro domo, inderdaad. Maar dat mag toch? Niet op het mondje gevallen (houd ik van), competitief (idem) en recht in de roos. Op de zere plek. Elders. Beter dan meeste billboardcampagnes... www.buitenreclame.nl

Heerlijk! De Opportunisten zijn er weer!
Bijna elke week donderdag staat, jarenlang, Frank Pels in Adformatie. Met zijn Opportunisten. Noem het een strip. Toegespitst op het reclamevak. Kritisch en vermakelijk. Doorgaans met twee vervelende mannetjes, die prachtig zeuren. En dan is het over en uit. Het blad vaart andere koersen. Maar nu zijn ze terug. On line. www.adformatie.nl Tot groot genoegen. Kijk ook op www.frankpels.com roep ik u toe, beveel ik u aan!

Nieuwe definitie van reclame
Na 45 jaar komt de Stichting Reclame Code (SRC) met een nieuwe omschrijving, waarin ook internet en sociale media zijn gevat:

* Onder reclame wordt verstaan: iedere openbare en/of systematische directe dan wel indirecte aanprijzing van goederen, diensten en/of denkbeelden door een adverteerder of geheel of deels ten bate van deze, al dan niet met behulp van derden. Onder reclame wordt mede verstaan: het vragen van diensten. De adverteerder is een organisatie of een persoon niet zijnde een consument.

Heerlijk toch, hè? Advocatentaal.

*In de prilste jaren van de Reclame Codecommissie zit ik er een poosje in. Zelf ook nog piep.

Harry Kramp is een reclamefenomeen. Melk de witte motor getuigt. En niet als enig idee, niet als enige slagzin, die zich in het geheugen heeft gekerfd. Nu, anno 2010, publiceert hij een boek. Waarin hij zijn vak (ook het mijne, maar ik schop het niet zover) huwt aan een verfoeilijk verschijnsel: de wereldwijde handel in vrouwen. Inclusief: misbruik en moord. Alsook: de strijd er tegen. Het boek is een thriller, van 432 pagina's, met een cover in diverse kleuren. Bij mij overheerst roze. De commercial. Ja, die is de verbindende schakel. Op te nemen, opgenomen, in Valparaíso, Chili, aan de Grote Oceaan. Het centrum van. Harry verbindt voorvoelbaarheid en verrassing, herkenning en ontkenning, loomheid en spanning, schieten (meters film) en schieten (dodende kogels). Ook de sex komt beeldend aan bod. Ik heb het boek in hoog tempo gelezen. En ik heb er ten zeerste van genoten! www.uitgeverijluitingh.nl

In de buurt van hotel Novotel in Beijing staat een groep mensen op straat. Er klinkt muziek. En je hoort promotaal. Deels in het Engels! En er cirkelt een kleurrijke jongen. Behendig en vrolijk. Op 1 wiel. Het draait om thee. Chinese thee. Niet zo verwonderlijk, aldaar. Maar het is heerlijk om te horen dat déze thee je jonger maakt. En houdt. Ik krijg een zakje van hem. En kan mijn geluk niet op. (14okt10)

Anderhalve kilo bedrog
Donderdag 18 november 2010. Door de kantoorbrievenbus zijn vijf bundels naar binnen geworpen. Folders in vliesdun plastic. Per bundel 18 stuks. Van enkele velletjes tot complete brochures. Van gerenommeerde aanbieders. Aldi, BCC, Blokker, Bril Service, Bruna, Dirk, Etos, Gall & Gall, Intertoys, Kaasspecialist, Klarenbeek, Lucardi, Mediamarkt, Praxis, Bart Smit, Toys XL, De Tuinen, Zeeman. Vijf bundels. Dat zijn er vier teveel. Hoe luidt het gezegde ook weer? Korte metten, snel thuis? Hoe dan ook: het is puur bedrog. Van de bezorger: 72 items bereiken hun beoogde publiek niet. Samen wegen ze ruim anderhalve kilo... Jammer dat ik niet weet wie de distributeur is.



Ik had al niets met Suit Supply, maar nu komt het echt nooit meer goed... Wie bedenkt zulke gorigheid? En wie geeft akkoord?



Voorbij:

Vensters op Italië
Twee decennia affiches, van 1990 tot nu. Door ontwerpers en studio's als Mauro Bubbico, ZUP Associati en Bruna Morello. Tot en met 23 januari 2011 in het Affiche Museum te Hoorn. www.affichemuseum.nl




Mooi gezegd, volstrekt mee eens:
'De meeste reclame is inhalig, kortzichtig en dom. Ze laat na rekening te houden met en begrip en respect te hebben voor haar publiek. Let wel: niemand wil reclame. Om die onwil te overbruggen moet je als adverteerder genereus zijn, echt iets geven en de ontvanger de ruimte bieden om zich gerespecteerd te voelen. Spreek het publiek persoonlijk aan. Geef het geen hoofdpijn'.
Jeff Kling bij zijn afscheid van Wieden+Kennedy, Amsterdam, 2010





Straatbeeld, Hong Kong, 5 oktober 2010

Voorbij:

In 1953 schrijft OMO een prijsvraag uit. Wie de beste slagzin instuurt wint een huis. Het wordt, zegge en schrijve: Sinds OMO domineert is alles dubbel blank.

Vervang OMO nu eens door Wilders...

Voorbij:

www.affichemuseum.nl    www.siddighi.com

Amuse>>

Voorbij:

www.affichemuseum.nl    www.siddighi.com



Advertentieontwerp voor Arda door Reinier Saul, 1953
Zie ook: aanraders>>

Voorbij:

www.affichemuseum.nl    www.siddighi.com

Van Velsen zelf>>

Cor van Velsen overlijdt dinsdag 5 januari 2010, op 88jarige leeftijd. Hij heeft de Hoornse tentoonstelling nog intensief meegemaakt.

Doorgaan, ja!>>