Tekst/Taal    Reclame(1)    Reclame(2)    Reclamare(1)    Reclamare(2)  




Wie maakt nou zoiets? VosLibert in Leeuwarden. En wie keurt het goed? Het Productschap voor Pluimvee en Eieren.



Beleving? Beleving? Als we al die belevingen zouden moeten beleven, komen we niet meer aan leven toe. (PM)


Voorbij:

Proeven = koopen. Overzichtstentoonstelling van het werk van de grafisch vormgever Jac. Jongert. Per 19 december '09. Tot en met 18 april 2010. Museum Boijmans Van Beuningen.


De reus en de dwerg
Een vuistvol Zwitserse bierliefhebbers is niet geporteerd van Heineken en brouwt een eigen biertje. Met een de ingenieuze naam Keineken en een landseigen logo. Heineken (marktaandeel 25%, na overname van Eichhof te Luzern) pikt het niet en laat subiet 1200 flesjes in beslag nemen. Overheden en mega concerns hebben zelden gevoel voor humor. Doch. De Vereniging Keineken uit Engelberg laat het er niet bij en spant een rechtzaak aan.



De tragedie in Apeldoorn, op Koninginnedag '09, roept de vraag op of de slagzin
Even Apeldoorn bellen. valt te handhaven. Centraal Beheer Achmea heeft zich er nog niet definitief over uitgelaten. In de reclamewereld zijn de meningen verdeeld. Een half jaartje stoppen, wordt wel gezegd. En dan gewoon weer doorgaan. Aad Muntz, de bedenker van de zin, vindt dat die altijd zal blijven verwijzen naar 'de Naald'. Frank Pels, evenzeer een kenner, voegt er iets aan toe, waarmee ik het volop eens ben. Met name de tv aanpak heeft de uiterste houdbaarheidsdatum overschreden. Ik citeer, uit de Volkskrant van 5 mei: 'Dit is een mooi moment om er mee te stoppen. Als consument begrijp ik nauwelijks nog waar precies reclame voor wordt gemaakt. En de commercials worden steeds harder en minder scherp. Ik zou ze maar opdoeken; niet vanwege het drama op Koninginnedag, maar vanwege die hopeloze commercials'. Even geduld a.u.b.
PS 1 Op de website van Centraal Beheer geen woord, geen beeld...
PS 2 Zelfs zo'n onschuldig regeltje als hieronder (Even Apeldoorn kijken) heeft, geheel en al onwetend -want van 22 april- een andere lading gekregen...

Per 27 september 2009 hervat Centraal Beheer het gebruik van de slagzin 'Even Apeldoorn bellen'. Ter gelegenheid van het 100 jarig bestaan van de verzekeraar zendt SBS6 een speciaal programma uit, waarin de commercials prominent aanwezig zijn. Zegt de woordvoerder: 'Na Koninginnedag besloten wij alles stop te zetten, uit respect voor de slachtoffers en nabestaanden.' [...] Nadien komen er duizenden reacties op de pauze. 'Hartverwarmend. Het heeft ons doen besluiten door te gaan met de reclames.'



Even Apeldoorn kijken. Heel veel tv-commercials op www.centraalbeheer.nl
Klik daar op algemeen.




Op 24 januari 2010 krijgt Pim Ras de Zilveren Camera voor een serie foto's van het voorval. Hier Karst Tates, vlak na de botsing. Op de achtergrond de bus met het vorstenhuis. www.zilverencamera.nl

Verkade in het Zaans Museum.
Voorproefje>>

2008

Heel niks
Met instemming citeer ik Paul Weller, Den Haag. In de herfsteditie van Onze Taal:

Heel BMW
De reclamejongens hebben weer eens iets nieuws bedacht. En nemen het klakkeloos van elkaar over - eerst op de radio: 'en dat is dus weer heel BMW'. En nu ook al bij de pompstations: 'scherpe prijzen en toch heel Shell'.

In São Paolo is alle buitenreclame verboden.
Bij 'schone stad wet'. Adverteerders noemen die onrealistisch, ineffectief en fascistisch. Er wordt gesteld dat de gemeente €133 miljoen aan inkomsten misloopt en dat er 20.000 mensen hun baan zullen verliezen. FD, 13 december 2008

       

Keith Haring, 1987. Zie ook de rubriek nu: favorieten>>

Merkenafbouw

Het is een affiche en het hangt op Lombok. In het Tugu hotel van 2008. Vrij vertaald roept het ons toe: Rook deze sigaret! Een kretek sigaret: Tabak met kruidnagel. Herkomst: de Indische Kretek Fabriek ABC. Het merk is wettig gedeponeerd. En een paard beschermt.

Voorbij:

In het Amsterdamse Verzetsmuseum, in gebouw Plancius, tegenover de ingang van Artis. Actieaffiches vanaf 1965. Onder de titel: Protesteer! >>
Tot en met 29 maart 2009. www.verzetsmuseum.org




Tragische flut
Iedereen weet dat de ov-chipkaart maar niet wil deugen. Zeker niet onder de zwalkende leiding van staatssecretaris Huizinga. In een sterk verdeeld vervoersveld. Niettemin start Amsterdam (van de Noord Zuidlijn, ja) een campagne. Voornaamste argument:

'Geen volle jas of tas met strippenkaarten, treinkaartjes en abonnementen meer.'

Wie bedenkt zoiets, wie schrijft zoiets, wie keurt zoiets goed?
Van de ratten besnuffeld, heet dat in Mokum.




De Bijenkorf heeft 't!
In de Haagse Affiche Galerij hangen van 7 augustus tot en met 28 september Bijenkof affiches uit de jaren vijftig en zestig. Van de vorige eeuw. Samantha Castano is de jeugdige gastcurator. De Galerij bevindt zich in de tramtunnel op station Spui. Een ondergrondse halte, anders gezegd. De Haagse Bijenkorf is vlakbij en doet vrolijk mee. In drie bijzondere etalages. ! Tot en met 24 augustus, trouwens. ! Het Bijenkorf gebouw is ontworpen door de architect P.L. Kramer. De tekening is van Joost Veerkamp. www.veerkamp.nl

Voorafgaand aan de Stripdagen Haarlem houd ik een toespraak over Reclame en strips.
Zie de rubriek:werk >>



  Stokoude slagzinnen:

  • Tob niet langer, koop bij Kanger.
  • De Sperwer spiedt, naar wat u voordeel biedt.
    Allebei kruideniers
  • 't Krijgt er de tijd niet om oud te worden.
  • Lage prijzeneiland
    Voor Albert Heijn, door Jan van der Molen, bij Prad
  • Wie licht spreidt, spreidt gezelligheid.
    Philips lampen
  • Op nieuwsberichten kun je niet dansen.
    Philips grammofoons. Geen slagzin, maar kopzin. Jan van der Molen.
  • Deze regel is geschreven in een rijdende DS.
    Kopzin voor een Citroën advertentie, Jan van der Molen. In handschrift gereproduceerd.
    Karel Suyling staat het 1 maal toe!




Indonesië is een paradijs voor buitenreclame. Zie ook de rubriek uitkijk: Indonesië>>



I ain't lovin'it. Reactie van een dwarse Deense kunstenaar. Foto's in een
tot kunsthal omgevormd gebedshuis. Kopenhagen, 2 mei '08.

En nog een duo minder geliefde merken.



Nee, geen illegale buitenreclame, maar een kunstwerk. Hans Haacke, Helmsboro Country, 1990. Op Den Haag Sculptuur '08.





>>
>>
>>
>>
>>
>>
>>
>>
>>
>>
>>
>>
>>

Merkenafbouw www.basvanderschot.com


www.heinekenthecity.nl
Grote merkwinkel in de Amsterdamse Amstelstraat







Aangetroffen in het buitenmuseum van het Zuiderzeemuseum, Enkhuizen. Op 4 juni 2008. www.zuiderzeemuseum.nl




            
Apple versus Big Apple
Big Apple, oftewel New York City, heeft een logo ingezet. In een
campagne om bewoners energiebewuster te maken. Apple heft
nu het zere been en spant een zaak aan. Wegens inbreuk en
gelijkenis (?). We wachten af.




Max Kisman, 1985/1986, affiches voor de Paradiso talentenshow, geïnspireerd door boekomslag (Dick Bruna) en verpakkingen.




 www.adformatie.nl




Sigarettenreclame in Indonesië. Zie>>    Zie ook de rubriek toen: paffen>>




De geur van pasgemaaide cola
Het verschijnsel rukt op. In drie grote ketens: AH,C1000 en Super de Boer. Geen fratsen, maar geur. Koffie bij het koffieschap, fris bij de tandpasta, vers in de voorgebakken broodafdeling. En gras bij Coca Cola. Gras ja. Vanwege de EK. Geurmarketing heet het, met een opgeklopt woord. Maar het werkt wel. Dat weet AllSens Geurbeleving al sinds jaren. Daar is men inmiddels toe aan de vijfde generatie geurpijp sinds 1992. De Voltina Aroma zuil. www.allsens.nl Jammer genoeg draaft Coca wat door. Zo blijft het niet bij geur maar komt er een flinke portie winkelvervuiling. Tv schermen, foto's van Van Nistelrooij, een doel, tribunes en een mat van kunstgras... Subtiel? Wat is dat?




  Kromme tenen

  • Binnenkort gaat de mobile marketing bom af! Wees voorbereid! Anonieme mailing
  • Ik ben Ziggo. En ik ben hier voor het eerst. Volkomen onduidelijke introductiecampagne voor het samengaan van @home, Multikabel en Casema. Je vraagt je verbijsterd af wie zoiets hebben bedacht.   >>
    En wie het vervolgens hebben goedgekeurd.
  • Ontwerp-peilbesluiten Amsterdamse peilgebieden Kopregel in een advertentie van het Hoogheemraadschap ter plaatse




Amen
Mijn vriend Hugo Janssen, lange tijd communicatieman bij Philips Eindhoven, leest het in het personeelsblad. Wat later maakt ook het FD melding. Philips is bezig met een megaklus waar vrijwel niemand iets van merkt. De wereldwijde verandering van het woordmerk.
De voornaamste verschillen tussen nieuw en oud: 'De letters ogen iets dikker en staan wat dichter bij elkaar; de P's zijn ietsje ronder en opener, de S is vloeibaarder, de L rechtsonder schuin afgekant en het geheel kreeg een wat andere tint blauw.'

Tot zover niets aan de hand. Maar dan komt het.

'Dat het logo juist nu wordt vernieuwd, is geen toeval. Vision 2010 markeert de transformatie van Philips in een marktgerichte en mensgedreven onderneming, met drie marktpijlers:
design around you, easy to experience en advanced'.

En: 'Het vernieuwde woordmerk straalt dat uit en versterkt daarmee het imago van Philips om in innovaties uit te gaan van de wensen en behoeften van mensen. De subtiele veranderingen maken het woordmerk beter leesbaar en vergroten karakter en harmonie, zonder dat de herkenbaarheid verloren gaat.'

Commentaar overbodig.






Adidas haakt in op de dag van de aarde.
Kunstflora. Duurzamer dan echte.









  Marketingmensen steriliseren creatieve geesten.
    Karl Lagerfeld (74), FD 16 april '08








  Je moet creatief zijn of je bent er geweest.
    Jean-Marie Dru, chairman TBWA, FD 16 april '08






Deventer Reclamestad
Volop bedrijvigheid aan de oever van de IJssel. Auping, natuurlijk en Bussink (Deventer koek). Maar ook: Hunink, Klopman Baerselman, Noury & Van der Lande, Sluis, Stegeman, Thomassen & Drijver. Legendarisch zijn, een wijle, de lotgevallen van Mina Bakgraag (van Peja): met de overactieve slagzin: 'Ze vliegen de pan uit'. Het Historisch Museum ter plaatse (Brink 56, 7411 BV) roept een eeuw Deventer reclame in herinnering, met een tento en een boek. De website is een anticlimax, een domper. www.deventermusea.nl   Tot en met 14 september '08






  Houd je verhaal scherp. Eén merk, één
  boodschap; meer kan de consument in dit
  hectische informatietijdperk niet verwerken.
    Professor Kjell A. Nordström ,Tijdschrift voor Marketing






Droste on line. Ook een nostalgisch merk moet mee. Op de toppen van de golven. Van de tijd. En zo is een ruime reeks via het web verkrijgbaar. Over onze landsgrens.
Via www.hollandgeschenkpakket.nl Helaas is de site het aanzien niet waard. Gemiste kans en absolute domper.






  Navelstaren blijft een probleem. Creatieven
  hebben vaak helemaal geen klant of merk voor
  ogen, maar alleen hoe ze zelf kunnen scoren. In
  plaats van de vele culturele bronnen gebruiken ze
  jaarboeken als inspiratie. Dat kan niet goed zijn.
    Jeff King, executive creative director bij Wieden+Kennedy.
    In Adformatie van 10 april 2008.