Tekst/Taal    Reclame(1)    Reclame(2)    Reclamare(1)    Reclamare(2)  






Dagbladgoud 2011. Winnaar: Dirk. Dankzij: XXS Communicatie Advies www.xxs.nl



Zonder woorden. Gezien en vastgelegd door Huib Ebbinge.



In de jaren dertig van de vorige eeuw figureert het Theebureau. Collectieve reclame voor thee. De heer Dorlas (me later bekend van het Nederlands Zuivelbureau) is er een poos directeur. Een van de campagne-uitingen is: AXIUZT. Nogmaals: AXIUZT. Hetgeen staat voor: A, ik zie u zet thee.

Sms, vér avant la lettre.



Advertentie voor Pinnex door Reinier Saul, jaren 50/60.
Zie ook: aanraders>>

Gebeurt er nog iets rond sigaretten?
Hier niet. Daar wel.>>

Merkafbraak NS

            

Nijmegen - Amsterdam. We reizen gevieren terug. Na onder meer een bezoek aan de vijfsterren expositie Katherina van Kleef in Museum Het Valkhof. Nieuwe(re) trein. Eerste klas. Gedecoreerde doorgangsdeuren. En kunstig beschilderde ramen die elk uitzicht verhinderen. Aanvankelijk denken we dat zulks tot de inrichting, de uitmonstering, behoort. Dan dringt het door dat het om graffiti gaat. Ik vraag de langskomende conducteur of hij wel eens opmerkingen krijgt. Over de verhullende vensters. O zeker, antwoordt hij jolig. En heel regelmatig ook. Maar, edoch. De graffiti is niet van invloed op de veiligheid. En dus wordt deze pas verwijderd bij de eerstkomende onderhoudsbeurt. Die kan nog flink lang op zich laten wachten...

Dat noem ik nog eens affiniteit met je beste klanten. Je vraagt ze een stevig bedrag en ontneemt ze het uitzicht. Hulde! (PM cs, 8 december 2009)

Daags later, nog een ik@nrc
Ik ben er te laat bij om uit te knippen en te scannen, dus maar zo:

Zakkenroller
Na het sinterklaasweekend bij kinderen en kleinkinderen neem ik de trein terug naar Twente. Een nors kijkende controleur neemt zwijgend mijn kortingskaartje eersteklas aan. 'Uw paspoort!' Heb ik niet bij me. 'Rijbewijs!' Ook niet. 'Dan bent u in overtreding! Leest u de achterkant van het kaartje nooit?' Nee, maar ik heb wel andere pasjes en ik toon mijn museumkaart, ANWB-pas etc. 'Dat zijn geen bewijzen!' blaft de controleur. Die kaartjes hoeven niet van mij te zijn, begrijp ik. 'U bedoelt dat ze gestolen kunnen zijn?' 'Inderdaad!' Hij loopt boos weg. Wat een compliment: zakkenroller boven de 80! Joke van Heek

Echt Hema!
http://producten.hema.nl/

Rijn Vogelaar van Blauw Research te Rotterdam. Doet een opmerkelijke uitspraak, in Adformatie van 5 november '09: 'Alleen enthousiaste en boze klanten zijn interessant. De gemiddelde klant kun je negeren.' Waarna meteen een tenenkrommende naam opduikt: de superpromoter, die daadwerkelijk anderen overhaalt tot aankoop. Hoe je met de bozen om moet gaan, vermeldt hij niet.


      

Zelden is er zoveel aandacht, media-aandacht, voor een verandering van huisstijl. Dat doen ze goed, daar in Lieshout, bij Bavaria. Mediacircus Swinkels. Het wat volkse imago wordt afgeschud, als het aan de heren ligt. De leut verdwijnt, het oorspronkelijke blauw is terug en kwaliteit, kwaliteit, kwaliteit is het devies. Premium. Een nieuw kompas wijst de weg. Naar het zuiden. En de merknaam is nu gevat in een soort driehoek, een schild dat verwijst. Naar de drie broers uit Brabant. De operatie is omvattend. Ombouw van cafés, vervanging van 800 kilometer kratjes, andere flessen, glazen, viltjes, parasols en een nieuwe reclamecampagne. Dat alles in NL en buiten NL (zo'n 130 landen). De website doet mee, maar is me wat te weinig informatief. Zo. www.bavaria.nl

How low can you go?
Zie hier een bekende slagzin. Uit Indonesië, voor een sigaret met laag gehalte. Welgeformuleerd. Ik moet er vaak aan denken als ik de val volg van DSB Bank. En als ik de reclame zie voor de PvdK, de Partij voor de Koffie. Douwe Egberts, nota bene! Compleet met schreeuwende radiocommercials, een gunstig Koffie-Akkoord tussen werkgevers en werknemers en als klap op de vuurpijl de tekst op dit affiche. Een goeie bak PLEUR! Hoe haal je het in je hoofd, als A-merk? Jan Ronald Waanders, Joost Wetzels en Karen Mulder zijn er fier op. Hoe bedenk je zoiets voor een A-merk? Annemiek den Uil, Jurren Sluiter en Robbie Verdoes van Bureau Only staan trots rond de wieg. www.partijvoordekoffie.nl
En dan is er Illy!

Fred & Ed is een kindermerk. Het start een poosje terug met tubes broodbeleg. Al snel volgen chocoladevlokken en speelse duo-strooidoosjes. In gezelschap van drankjes en chips. Waarna ook zelfmaakijs zijn intrede doet, in najaar '09. www.fredanded.com