Tekst/Taal   Taal:   Afscheid van   In de vijfde vertraging   Kromme tenen   Mooi gezegd 
  Nieuw (voor mij)   Raadselen   Schande, schaam je   Straattaal 
  Terug van weggeweest   Verhalen(d)   Zomaar wat woorden  


Raadselen

Raadsel 4.

Op zogeheten peperbussen en andere culturele plakplaatsen zie ik een mini affiche. Ik slaag er nog net in de kopzin te lezen. De ontdekking van je ding. Daar kan ik me van alles bij voorstellen. Ik moet zelfs bekennen dat die regel me prikkelt, intrigeert. Helaas kom ik aan de rest niet toe, als bijrijder. En evenmin als voetganger, aan de overzijde van een levensgevaarlijke straat.

Op www.deontdekkingvanjeding.nl ontdek ik de verhulde werkelijkheid. Het gaat om een boek. Door Jan Peter van Doorn, eerder scribent van 'Ontploeteren'. Nota bene een gewaardeerd oud-collega van me, bij Prad. Nooit geweten. Zijn nieuwe werk gaat over: van heilig moeten naar graag doen.

Met de neus erop>>

Raadsel 3.

Je ziet het alom in Amsterdam, in abri's en mupí's. Een vreemd wezen, nu niet bepaald sympathiek. Via een wat slappe gleuf spreekt hij ons toe, meteen maar in de jijvorm. Ik zit in je bumper, Ik zit in je dashboard, Ik zit in je fleece jack, Ik zit in je koelkast. Verder niets, ook geen webadres. Nou, als je goed kijkt zie je op het glanslijf Plastic Hero 1. Dat verklaart veel, nietwaar?

Omdat ik van mijn moeder een overdosis nieuwsgierigheid heb geërfd (en ook die koester) ga ik googelen. plastichero.nl leidt tot niets. Dan maar in het meervoud: www.plasticheroes.nl Beet. Die helden zijn wij zelf. Als we meedoen met gescheiden inzameling. Kies uw gemeente, zegt de site. Ik zoek subiet: Amsterdam. Staat er niet op! Amsterdam doet kennelijk (nog) niet mee.

Waar komt dit gestuntel op neer?

Je besteedt kapitalen. Aan autistische affiches. In een stad waar níet kan wat je uiteindelijk propageert. Weg dure €€€ ! Ik ben bang dat er bij opdrachtgever en reclamebureau sprake is van een hersencrisis. (begin maart '09)

Het Parool poneert: ' Hoofdstad heeft hekel aan hero. Verpakkers roepen op tot gescheiden inzameling plastic, maar in Amsterdam leidt dat tot niets.' (18 maart 2009)

Wederom Het Parool: Amsterdam weigert inzameling plastic.
Daarmee riskeert de stad een conflict met de minister. (6 april 2009)

Raadsel 2.

Op de, zelden gebruikte, openbare toiletcel (inworp € 0,50) aan het Victorieplein, in de buurt van Dirk, hangt, keurig ingelijst, een affiche. Voor de trage wandelaar, al dan niet met stok, die er waakzaam langsloopt. Voor ieder ander blijft het onzichtbaar, ter plekke. Ik kan niet zonder jou. meldt het. Een eindje verder, op de halte van lijn 12 en 25, bevindt zich een zusje, per abri. Ik kan het beste uit je halen. Als ik me goed herinner. Om dat herinneren gaat het hier. Immers: na dit optreden valt er een lange, diepe stilte. Vóórbodes, kennelijk. Maar waar blijft het vervolg? Er staat zelfs geen webadres op de, toch niet echt goedkope, plakkaten. Na lang wachten (ik ben vermoedelijk de enige) arriveert de oplossing. In de krant van 6 november, vervuld van het nieuws van de overwinning van Obama. yes we can, davert het. Welk een timing, welk een inventiviteit!
De aap is het Ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid. Daar voteert men zes miljoen euro voor de campagne ik kan. Doel: mensen aan het werk te krijgen. Doelgroepen: degenen die onterecht aan zichzelf twijfelen. En werkgevers die de talenten van thuiszitters niet kennen. Dit alles per www.ikkan.nl Piet Hein en Jan Peter zullen er wel beretrots op zijn. Vaktijdschrift Adformatie wijst op het reeds bestaande ikki met www.ikki.nl Brengt talent en werkgevers bij elkaar. In werkgerelateerde communities...

Raadsel 1.

Langs de A4, op zo'n torenhoge paal, staat een reclamebord. Je ziet een vliegtuig in de vlucht, van voren en daarboven een tekst: Dit is geen vliegtuig. Dat is zo'n leuk reclamezinnetje, dat de aandacht moet vangen. In het jargon heet zulks: teasend, triggerend. In normaal Nederlands: prikkelend. Maar. Zo'n ontkenning roept vragen op en die dienen te worden beantwoord. In fracties van seconden. Een snelweg is een snelweg. Toch? Niet voor de bedenkers, niet voor de opdrachtgever. In kleine lettertjes staat iets, in lichtgrijs nota bene. Het kost me echt vier keer meerijden om er achter te komen wat! Dit is een vliegervaring naar New York. Open Skies. Vermoedelijk ben ik de enige die het raadsel heeft opgelost... Dick Bruna zegt altijd: 'Je moet een affiche ontwerpen als een postzegel'. Misschien weet de ontwerper van deze uiting niet (meer) wat een postzegel is. Vanwege de digitale tijd. En vindt zij of hij dat het er allemaal prima uitziet. Op het scherm van de Mac. Daar gaan de €€...