Ooit  Vak    De Snoek vijftig  


De Snoek vijftig

Theo Stielstra schreef er een onderhoudend stuk over. In de Verleiding van de Volkskrant. En ook elders werd er volop aandacht aan besteed. De vijftigste verjaardag van de Citroën DS. Ontworpen door Flaminio Bertoni en André Lefebvre, 1955. DS staat voor: godin (la déesse). Al snel volgden bijnamen, koosnamen als: snoek, strijkijzer, Haifisch en el tiburón (haai, in Duits en Spaans). Vanuit Oosterhout vertrok een toegewijd NL convooi naar de Champs-Elysées, ter viering. De website van Citroën was het klikken niet waard. Hoezo trots? Wel interessant was en is www.citroeniddsclub.nl

Onwillekeurig moest ik denken aan de reclame voor Citroën, in de jaren zoveel. Karel Suyling gaf gestalte. Aan de advertenties, met name. Van 1958 tot 1972.
In een stukje voor NAGO schrijf ik over Suyling: "Streng, sober, schier sereen. Bepaalt achttien jaar het aanzien van Citroën. Hoogst eigenzinnige annonces. Op tekst van Hans Ferrée en DFF, Dimitri Frenkel Frank. Suyling wantrouwt de reclamewereld, doch beschouwt Prad als eerlijk. En zo komt het dat ik, als broekje aldaar, menige creatie de krant inloods. Invloed heb ik niet, Karel is heer en meester". En: "Suyling is solist, sonore stem, kleine zelfstandige met een oeuvre van betekenis. Hij wijkt af van het gangbare."


Van links naar rechts: Karel Suyling, Dimitri Frenkel Frank, de directeur van Citroën (als ik me goed herinner de heer A. Lucas) en Paultje Mertz (namens Prad). Het ziet er naar uit dat we een prijs hebben gewonnen. Nog niet van de ADCN, maar van de voorgangers: Arbeiderspers en GVR.

In 1987, het jaar van "Holland in Vorm", werd de complete serie advertenties opgenomen in de collectie van het Amsterdamse Stedelijk Museum. In datzelfde jaar verscheen, bij Uitgeverij 010, een bundeling van 100 stuks. Het boek werd in 1992 herdrukt. In de showroom aan het Stadionplein vond een exposite plaats - geopend door Wim Crouwel. >Anekdote