Nooit:   Almere   Mauritshuis   Go China   BC   Alexander   Ernst   Cobra   Pop Art   KIT  

Het is leuk om met Het Valkhof samen te werken. Dat moge blijken uit de vibrerende ondertitel: Kijk wat ze konden! Doe wat ze deden! (High Tech Romeinen). Of uit de kopzin: Waarom Godinnen zo mooi zijn. Veelbelovender kan het nauwelijks. werk>>

Edoch: het is niet altoos rozengeur en maneschijn.

Neem de tentoonstelling POP ART IN EUROPA. Alles kapitaal. Terwijl mensen, naar mijn stellige mening, niet met elkaar praten in KAPITALEN, behalve als ze ruzie hebben. Goed. Ik lees de stukken van de conservator. Inclusief de kluistering in themata. Zijn vinger komt terecht terecht op de pols. Als men, je, aan pop art denkt, schiet in eerste instantie Amerika naar boven, naar voren, naar binnen. En dat terwijl ook Europa toonaangevende pop art kunstenaars heeft voortgebracht. Die zijn alleen een beetje ondergesneeuwd, buiten primair beeld gebleven.

Dit is de kern - denk ik. En vertaal. Kopzin?

Uit de schaduw.
Pop Art in Europa.

Het is alsof Nijmegen wordt geraakt door een aardscheerder. Of wordt overspoeld door een tsunami. De conservator blaast af. Het wordt en blijft: Pop Art in Europa. Niet meer, niet minder. Het zij zo.

Later blijkt het bezoekersaantal heel laag. Ik meld dit niet uit leedvermaak, c.q. met verholen binnenpret. Daarvoor is het Valkhof me te dierbaar. Maar ik archiveer het wel.